Kollerupskole_Logo

Fra børnehave til skole

Førskoleforløb - den gode og trygge overgang i Kollerup Børneunivers!

Overgangen fra børnehave til skole markerer et vigtigt skridt i et barns liv. Derfor kan det ofte være forbundet med store følelser hos forældrene i overgangen fra børnehave til skole. Hvad nu, når mit barn ikke længere er børnehavebarn? Hvordan skal det gå i skolen? Og ser de nu mit barn og netop det, som mit barn har brug for? Hvordan kan vi som forældre blive trygge i forbindelse med overgangen?

Alle disse tanker og spørgsmål er helt naturlige for alle forældre. Både skole og hjem har samme mål: Jeres barn skal trives og have de bedste betingelser for læring. Derfor arbejder både pædagogerne i børnehaven og lærerne/pædagogerne i skolen arbejder målrettet med at give dit barn den bedste oplevelse. Dermed sikrer vi de optimale forhold for dit barn, når det går fra børnehavebarn til skoleelev.

På Kollerup Skole er vi så heldige at huset omfatter både vuggestue, børnehave og skole/SFO.

I samarbejde med børnehaven kører vi hvert forår et førskoleforløb, hvor skolens indskolingspædagoger samarbejder med børnehavens førskolepædagog. I praksis betyder det, at skolens udvalgte medarbejder, der skal være en del af kommende børnehaveklasseteam, planlægger og gennemfører et førskoleforløb, der starter med at skolepædagogen er i børnehaven og deltager i førskolegruppen - og dermed lærer de kommende skolebørn at kende. Her arbejdes med skoleforberedende opgaver, der giver børnene succes og mod på skoleopgaver. I løbet af førskoleforløbet kommer de kommende skolebørn over på skolen og har undervisning både i egen lille gruppe - men også sammen med nogle af vores indskolingsbørn. Løbende kommer frikvarterer/pauser til - ligesom der spises madpakker i skolen og den slags, der alt sammen bidrager til at jeres barn bliver tryg ved skolen. På samme måde åbner vi hver onsdag døren mellem børnehaven og skolen for at vi får et rigtig godt kendskab til hinanden så tidligt som muligt.

Vi inviterer jer ind til et informationsmøde i november - og så igen i marts, hvor der også deltager en pædagog fra børnehaven.

Hvis jeres barn går i børnehave et andet sted end i Kollerup, så samarbejder vi naturligvis med den pågældende børnehave og gør alt for, at det bliver en lige så god overgang, som for de børn, der går her på matriklen.

Vi glæder os til at tage imod jeres kommende skolebarn og vil gøre alt for at I som forældre føler jer på en gang trygge og samtidig godt klædt på til samarbejdet med Kollerup Skole. Spørg endeligt hvis der er noget, I er i tvivl om - kig forbi kontoret eller ring. Vi stiller os altid meget gerne til rådighed for et evt. møde.

Vejle Kommune har produceret en række videoer, der giver både svar og ro i maven. Og hvis du stadig har spørgsmål, så giv os et kald, eller kom forbi - så har vi svarene.

Hjælp - mit barn skal starte i skole

Den gode overgang fra børnehave til skole