Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for skole hjem samarbejdet på Kollerup Skole

 

Formål: 

Formålet med skole-/hjemsamarbejdet er at etablere et forpligtende samarbejde mellem forældre, lærere/pædagoger og skolens ledelse, hvor eleven er i centrum for samarbejdet. At støtte den enkelte elev og fællesskabet omkring klassen, så alle elever trives og får størst muligt udbytte af skolegangen. Samarbejdet skal via gensidig information og dialog medvirke til, at alle har tilstrækkelig information til at støtte barnets læring og trivsel samt skabe forståelse for skolegangen og hele skolens virksomhed. Samarbejdet skal medvirke til at styrke tilliden mellem klassens lærere/pædagoger og det enkelte hjem. Dialog er centralt her. Samarbejdet bygger på en grundlæggende tillid til, at forældrene løfter forældreopgaven, og skolen løfter sin opgave professionelt.

Samarbejdet skal åbne mulighed for at drøfte problemstillinger der optager familierne. 

 

Kommunikationen. 

Kommunikationen mellem skole og hjem skal ske inden for rammerne af skolens værdier: nærvær, fællesskab og faglighed. Det betyder bl.a. at alle er opmærksomme på rettidighed og udviser respekt for hinandens roller – med klassen/barnet i centrum.

Kommunikationen er positiv funderet. Det er vigtigt, at kommunikationen mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben og respektfuld. Som forælder er du en vigtig brik i klassens liv og er med til at sikre dit barn optimale muligheder for at lære og udvikle sig inden for de fælles rammer.

Kontaktpunkter. 

Der er mange forskellige fora og platforme, hvor skole og hjem er i berøring med hinanden – og som indgår i samarbejdet: 

  •      AULA 

  •      Klassemøder

  •      Skolehjemsamtaler

  •      Ugebrev/plan - Min Uddannelse

  •      Min Uddannelse – faglige forløb, meddelsesbog

  •      Sociale medier 

  •      Skolens hjemmeside

  •      Arrangementer på skolen

  •      Kontaktforældre arrangementer

 

AULA.

AULA er platformen for den skriftlige kommunikation mellem skole og hjem. Skolens personale er ansvarlige for, at der kontinuerligt udsendes skriftlig information om arbejdet i klassen, tilpasset årgangene. I de yngste klasser er informationsbehovet størst hvorfor der hyppigst udsendes information der. 

Det forventes at forældre holder sig orienteret på AULA ugentligt.

 

Klassemøder

Klassemøder har til formål at understøtte den faglige og trivselsmæssige udvikling på klasse- og individniveau – gennem information og dialog. Der afholdes 1 årligt klassemødemed deltagelse af elever og forældre. Emner fra klassens trivselshandleplan tages op på Klassemøderne.

Eksterne oplægsholdere kan indgå som en naturlig del af indholdet. 

 

Skolehjemsamtaler. 

Der afholdes skole-/hjemsamtaler efter behov i løbet af skoleåret, dog altid mindst 1 årlig samtale. Skole og hjem er forpligtet på gå i dialog med hinanden, når en situation kræver det. Som udgangspunkt deltager eleven i samtalen. I de tilfælde hvor lærere/pædagoger vurderer, at der er behov for en samtale uden eleven, aftales dette forud for samtalen

Skole-/hjemsamtalerne tager udgangspunkt i Min Uddannelse. Forud for skolehjem-/samtalerne har forældrene orienteret sig i Min Uddannelse/meddelsesbogen

Der skal være fokus på inddragelse af barnet i samtalen. Elevinddragelsen i samtalerne øges med elevernes alder. Drøftelse af testresultater indgår som en del af samtalerne, men er ikke omdrejningspunktet. Samtalen giver anledning til at der træffes konkrete aftaler til støtte for barnets fortsatte trivsel og læring. Samtalerne tilrettelægges så de giver størst muligt udbytte for elever og forældre. Samtalerne tilrettelægges, så alle har mulighed for at forberede sig og at alle parter kan tage emner op. 

Skolen og hjemmet samarbejder om den enkelte elev efter en konkret vurdering og behov.

 

Skole -/hjemsamarbejdet i bred forstand 

Skolebestyrelsen aflægger årligt sin beretning jævnfør Folkeskoleloven. Skolebestyrelsen har skolens kontaktforældre som bindeled til forældre. Alle forældre kan komme med input og ideer til skolebestyrelsen.