Pædagogik

På Kollerup Skole arbejder vi løbende med at forbedre vores indsatser omkring børnenes dannelse og uddannelse. Vi tager afsæt i Vejle Kommunes faglige strategier, som du kan læse mere om på hjemmesiden, og udvikler derigennem vores pædagogiske praksis. Vi lægger også stor vægt på at skolens fag og temaer kobles til verden uden for skolen, hvorfor vi hvert år deltager i forskellige projekter eksempelvis "byg-et-hus" (3-6. kl), Naturfagsmarathon (5-6 kl.), Bamses brandskole (3 kl.). Derudover tager vi selv på udflugter med klasserne.

Vi mener ligeledes det er vigtigt med stærke traditioner, der binder børn og voksne sammen. Læs mere om vores traditioner herunder.

Morgensang.

Hver fredag har vi morgensang for hele skolen og børnehaven, hvor synger sammen og ønsker tillykke til de børn, der har haft fødselsdag den forgående uge. Til morgensang kan klasserne også optræde med forskellige indslag og der gives fælles beskeder.

Høstfest

I slutningen af september måned inviterer skolen og børnehaven forældrene til høstfest, hvor børnene synger efterårssange, og der bydes op til dans. Der er forskellige konkurrencer og udstillinger omkring høsttemaet eller elevprodukter fra undervisningen, og der bydes på hjemmebagt kage og kaffe.

Juleklippedag

Sidste fredag i november holder vi juleklippedag, hvor alle forældre og bedsteforældre er inviteret til en hyggelig dag med juleklip. Vi starter dagen med morgensang, og derefter pyntes og hygges der i klasserne og på skolen.

Skolefest

Torsdag i uge 6 holder vi skolefest for alle børn, søskende og forældre. Skolefesten er for hele skolen, og i ugen op til festen har børnene arbejdet med temaet for årets fest, som fremvises fra scenen eller som udstillinger rundt på skolen. Alle familier er inviteret til fælles picnic, og vores 6. klasse opfører et skuespil for hele skolen. 5. klasse lavet boder, som børnene kan prøve og elevrådet inviterer til diskotek.

Markedsdag.

I foråret har vi en fællesuge på skolen, hvor børnene arbejder med et fælles tema på tværs af årgangene. Fællesugen har både et fagligt og et socialt formål, og vi oplever, at børnene knytter venskaber på tværs af klasserne. Fællesugen sluttes af med en markedsdag, hvor forældrene er inviterede til at se, smage og opleve hvad børnene har arbejdet med i ugens løb. Børnehaven og skolens bestyrelser inviterer til "forældre-picnic" efter markedsdagen, hvor der er mulighed for at medbringe egen madkurv eller købe grillpølser mv.